Hyvä paimen (26.4.2020)

2. sunnuntai pääsiäisestä

Tätä pyhäpäivää sanotaan Hyvän paimenen sunnuntaiksi. Päivän latinalainen nimi misericordia Domini (= Herran laupeus, uskollisuus) tulee päivän antifonin alusta (Ps.33:5). Jeesus on hyvä paimen, joka  pitää huolen lampaistaan. Ylimpänä paimenena hän lähettää opetuslapsensa huolehtimaan Jumalan laumasta. (Kirkkokäsikirja)

Joh.21:15-19: Kun he olivat aterioineet, sanoi Jeesus Simon Pietarille: "Simon, Joonan poika, rakastatko minua enemmän kuin nämä?" Hän vastasi hänelle: "Kyllä, Herra; sinä tiedät, että pidän sinua rakkaana". Hän sanoi hänelle: "Ruoki minun karitsoitani". Hän sanoi hänelle taas toistamiseen: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?" Hän vastasi hänelle: "Kyllä, Herra; sinä tiedät, että pidän sinua rakkaana". Hän sanoi hänelle: "Kaitse minun lampaitani". Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: "Simon, Johanneksen poika, pidätkö minua rakkaana?" Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle: "Pidätkö minua rakkaana?" ja vastasi hänelle: "Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että pidän sinua rakkaana". Jeesus sanoi hänelle: "Ruoki minun lampaitani. Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: kun olit nuori, niin sinä vyötit itsesi ja menit mihin tahdoit, mutta kun vanhenet, ojennat kätesi ja toinen vyöttää sinut ja vie sinut, mihin et tahdo." Mutta sen hän sanoi osoittaen minkälaisella kuolemalla Pietari oli kunnioittava Jumalaa. Ja tämän sanottuaan hän lausui hänelle: "Seuraa minua".

Kristus on meidän hyvä paimenemme, joka hoitaa sanallaan meitä lohduttaen, siunaten ja antaen syntejä anteeksi. Kun hän on meidän kanssamme, ei meiltä puutu mitään lohdutusta tai siunausta, kanssamme on Jumalan hyvyys ja armo. Hän kutsuu meitä, lampaitaan paimenen äänellä, verensä evankeliumilla ja syntien sovituksen sanalla sanoen: ”Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.” (Joh.10:11) Ennen kaikkea hän haluaa lahjoittaa jokaiselle syntiselle rauhan ja lohdun omaantuntoon. Hän on lampaidensa suuri sielunhoitaja. Hän haluaa vapahtaa meidät kaikesta meitä sitovasta synnistä. Tekstissämme onkin nyt nähtävissä kaksi opetusta ripistä eli syntien tunnustamisesta ja anteeksiannon julistuksesta.

Rippi: Syntien tunnustaminen ja anteeksianto

Ensimmäinen opetus ripistä tässä tekstissä on se, että siihen kuuluu syntien tunnustaminen ja anteeksianto. Jeesus haluaa antaa Pietarille synneistäpäästön ja rauhan hänen kieltämisensä jälkeen. Pietarilla oli tapana kovaan ääneen kehua sillä, että rakasti Herraa enemmän kuin muut. Joh.13:37 hän vannoi antavansa jopa henkensä Kristuksen puolesta. Kun Pietari sitten seurasi kiinni otettua Kristusta, ja näki sen pilkan, joka häneen kohdistui ylimmäisen papin luona, pelkäsi hän oman henkensä puolesta ja kielsi julkisesti Jeesuksen kolmesti. Hän ei ollut nimensä, Pietarin, kallion, veroinen. Jeesus kysyykin nyt ylösnousemuksensa jälkeen Pietarilta: ”Rakastatko minua enemmän kuin nämä?” (kreik. agapas me pleon toutoon). Pietarin vastaus on hieman toinen kuin Jeesus kysyy: ”Kyllä, Herra, sinä tiedät, että välitän sinusta.” (kreik. ”Nai kyrie, su oidas, hoti filoo se”). Hän tunnustaa tässä syntinsä Herralleen, joka tietää kaiken – kun oli tullut aika todistaa, että hänen suuret sanansa pitivät paikkansa, hän oli kaikkien muiden tavoin hylännyt pilkatun ja kärsivän Herran – jopa pahemmin kuin muut, kieltäen hänet julkisesti kolme kertaa. Hänellä ei ollut kestävää rakkautta enemmän kuin toisilla opetuslapsillakaan.

 

Toisen kerran kysyessään Jeesus ei enää kysy, rakastaako Pietari muita enemmän, mutta kysyy yhä, rakastaako Pietari häntä ollenkaan tällä rakkaudella, joka on kestävää ja suurta (agape). Hän sai Pietarilta yhä saman vastauksen, saman synnintunnustuksen: Pietari tunnustaa, että hänellä ei ole itsessään tätä suurta, kestävää rakkautta. Ei mitään, mitä hän voisi osoittaa Herralle. Hän joutuu tunnustamaan, että ei pysty todistamaan korkeaa jumalallista rakkautta, jota Jeesus kysyy, sellaista rakkautta, jolla Jeesus opetti, että jolla rakastetaan vihollisiakin, vaan hän toivoo Jeesuksen tietävän, että hän huomaisi syvältä Pietarin sielusta edes tätä ystävän rakkautta, henkilökohtaista välittämistä (filia).

Kolmannen kerran Jeesus kysyi hieman toisin. Hän kysyi, onko Pietarilla sitä rakkautta, jolla hän oli vastannut: ”Välitätkö minusta?” (fileis me). Pietari tulee surulliseksi, sillä nyt hänen täytyy juoda synnintunnustuksen malja kokonaan. Hän tunnustaa, että Herra tietää ja tuntee hänet, Herra kyllä näkee hänen rakkautensa. Hänen ei tarvitse sitä todistella ja tunnustaa – Herra tietää kyllä. Hänellä ei ole mitään rakkautta tai etua, jolla hän asettuisi muiden yläpuolelle. Suuripuheinen, isoeleinen ja rakkaudestaan todisteleva Pietari oli poissa; synnin murentama, katuva ja nöyrä Pietari oli tilalla. Jeesuksen kysymyksissä ei ollut hitusenkaan verran mielipahaa tai ivaa, vaan niistä kaikuu pelkkä armo. Hänen tarkoituksensa ei ole murehduttaa tai kiusata, vaan palauttaa omantunnon turva, saattaa katuva syntien anteeksiantamukseen ja armoon. Gal.3:24: Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme. Kolmesti kieltänyt Pietarikin sai ehdottoman anteeksiantamuksen ja kutsun apostoliksi ja Kristuksen lampaiden paimeneksi. Kolmesti hän oli kuitenkin Herran kieltänyt, kolmesti Jeesus häneltä kysyi. Näin hän sielunhoidollisesti ja armahtavaisesti palautti Pietarin omantunnon rauhan sekä kutsui hänet apostolin virkaan. Näin Pietari sai tilaisuuden kolmen kieltämisen jälkeen kolmesti julistaa rakkauttaan.

Tämä sama koskee sinuakin. Jokainen on rikkonut Jumalaa vastaan, syntisinä meiltä puuttuu itseltämme Jumalan rakkaus, jolla voisimme asettaa itsemme muiden yläpuolelle tai Jumalan eteen. Siksipä kukaan ei voi omalla rakkaudellaan kelvata Jumalan edessä, syntiemme tähden meille kuuluisi Jumalan hylkäystuomio, iankaikkinen kadotus ja rangaistus. Me joudumme tämän tunnustamaan yhdessä Pietarin kanssa. Mutta kun me tunnustamme syntimme Kristukselle, emme saakaan tuomiota ja Jumalan vihaa, vaan anteeksiannon sanan, synneistä päästön sanan! Kristuksen tähden sinä saat anteeksi kaikki syntisi. Saat uskoa, että Jeesuksen veren tähden on Isän viha ja lain tuomio kokonaan lepytetty ja pois otettu. 1.Joh.1:9: Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Me olemme saaneet tänäänkin käydä Jumalan kasvojen eteen, tunnustaen syntimme, ja saaneet kuulla Kristuksen oman synneistä päästön sanat. Sinut on Kristuksen nimessä, hänen verensä tähden päästetty sitovan synnin alta Jumalan armoon. Sinunkin pelastukseksi on siinä, että Jumala on rakastanut sinua niin että on antanut Poikansa kuoleman sinun syntisi sovitukseksi, sinun puolestasi. Sinun pelastuksesi on Jumalan rakkaus Kristuksessa Jeesuksessa, hänen hankkimassaan syntien sovituksessa. 1.Joh.4:10: Siinä on rakkaus - ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. Kristuksen tähden voit varmasti uskoa olevasi armosta pelastettu ja jäädä hänen lampaakseen, jota hän joka päivä haluaa ruokkia julistamalla syntisi anteeksi. Jumalan sana, evankeliumi on se väline, jonka kautta Kristus itse hoitaa meitä ja antaa anteeksi. Se tuo meille omaksi Kristuksen hankkiman sovituksen. Siksi sitä sanotaankin sovituksen sanaksi: Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan. 2.Kor.5:19 Se sana kuuluu jokaiselle, joka katuu syntejään ja etsii anteeksiantamusta Kristuksen armosta. Hänelle julistetaan täysi armo.

Rippi ja seurakunnan paimenen tehtävä

Toinen opetus ripistä liittyy seurakunnan paimenen virkaan. Sinä saat tunnustaa Jumalalle syntisi ja kuulta Kristukselta itseltään täydellisen armon ja rakkauden sanat: "Poikani, ole turvallisella mielellä; sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi". (Matt.9:2) Näin sinua ahdistava ja sitova synti tulee anteeksiannetuksi ja saat rauhan ja lohdun sydämeesi ja omaantuntoosi. Saat taas turvallisella mielellä jatkaa armosta paimenesi lampaana. Tämän kaiken Kristus saa aikaan julistamansa sovituksen sanan kautta. Tämän sanan hän julistaa jokaiselle asettamansa sovituksen viran kautta. 2.Kor.5:18-21: Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran. Erityisesti yksityisessä ripissä saat tunnustaa pastorille, Kristuksen kutsumalle paimenelle sinua vaivaavan synnin, ja kuulla paimeneltasi sovituksen sanan, päästön sanan, vapautuksen sanan, jonka kautta Kristus sinut kaikesta synnistä vapahtaa – saat omaksesi sen vanhurskauden, joka Kristuksen veressä on sinulle valmiina, armosta. Hän on tullut vuoksesi synniksi, jotta sinulla olisi vapautus, pelastus ja puhdistus kaikista synneistä. Tämä on Kristuksen asettaman saarnaviran tarkoitus: seurakunnan paimenina he julistavat jokaiselle katuvalle Jumalan oman synneistäpäästön, ja näin ruokkivat ja kaitsevat Kristuksen laumaa.

Nyt Jeesus kutsuu kalastaja Simonin toimimaan taas Pietarina, laumansa paimenena, toimien samalla erityisellä tavalla Pietarin sielunhoitajana, sillä tämä oli hänet kolmesti kieltänyt. Jeesuksen vastaukset: ”Ruoki minun karitsoitani” (boske ta arnia mou), ”Kaitse minun lampaitani” (poimaine ta probata mou, ”Paimenna lampaitani”), ”Ruoki minun lampaitani” (boske ta probata mou) kertovat, mikä on Jumalan lauman paimenen tehtävä: ruokkiminen ja paimentaminen. Kumpikin tapahtuu Jumalan sanalla, Kristuksen sanalla. Sanallaan, Pyhän Hengen kautta Kristus toimii laumansa paimenena. Sanallaan Kristus synnyttää meistä kasteessamme laumansa karitsoita, ja evankeliumilla, syntien anteeksiantamisen julistuksella hän meitä ruokkii. Näin hän kasvattaa meitä uskossa lampaita, ja hän paimentaa lain ja evankeliumin julistuksella, Jumalan sanan opetuksella meitä niin, ettei harhaopit ja saatanan kiusaukset saa meitä eksymään hänestä – vaan että pysymme hänessä, hänen armossaan. Ja yhä uudestaan ja uudestaan hän jatkuvasti ruokkii meitä julistaen syntimme anteeksi nimessään ja veressään, sekä jakaa ehtoollisessa meille ruumiinsa ja verensä. Paimenen tehtävään kuuluu myös lauman suojeleminen susilta ja muilta vaaroilta. Meitä suojellaan Jumalan sanalla ja Kristuksen verellä synnin syytöksiä, kuolemaa ja perkeleen syytöksiä vastaan, kun meille opetetaan Jumalan sanan terveellistä oppia. Tämän tehtävän Kristus on apostoleilleen jättänyt. Kun uskomme perustuu Jumalan sanaan, on meillä lohtu ja rauha omassatunnossamme, eivätkä perkeleen juonet ja valheet voi meitä siltä perustukselta horjuttaa.

Luther opettaa meille, miten Kristus toimii laumansa paimenena seurakunnan pastorin viran kautta sanaansa julistaen: ”Jumala voisi hallita kirkkoa Pyhän Hengen kautta ilman virkaa, mutta hän ei halua tehdä tätä suoraan. Siksi hän sanoo Pietarille: ’Ruoki lampaitani; Mene, saarnaa, kasta, anna syntejä anteeksi’. Siksi Paavali kutsuu apostoleja Jumalan työtovereiksi (1.Kor.3:9). Varmasti hän toimii yksin. Mutta hän tekee tämän meidän kauttamme.” Näin me saamme kuulla Kristuksen virkaan asettaman seurakunnan paimenen suusta itse Herramme Kristuksen oman sanan, kun meille julistetaan synnit anteeksi. Näin toteutuu se, mitä Kristus opettaa: ”Minun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Ja minä annan heille iankaikkisen elämän, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.” (Joh.10:27-28) Me saamme tulla jumalanpalveluksessa todella Herramme luo, kun hän ruokkii meitä, lampaitaan sanallaan lohduttaen ja vahvistaen uskoamme. Tunnustamme syntimme ja sen, että tarvitsemme evankeliumin armon sanaa. Ja kun kuulemme hänen julistamansa evankeliumin syntien sovituksesta, saamme uskoa, että syntimme ovat todella anteeksiannetut ja Kristus itse on meille sen julistanut. Pietari kirjoittaakin vanhana apostolina: 1.Piet.2:24-25: joka (Kristus) "itse kantoi meidän syntimme" ruumiissansa ristinpuuhun, että me, synneistä pois kuolleina, eläisimme vanhurskaudelle; ja hänen "haavainsa kautta te olette paratut". Sillä te olitte "eksyksissä niinkuin lampaat", mutta nyt te olette palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan tykö. Olemme nyt, sanan kuullessamme sielujemme paimen tykönä, joka meitä ruokkii armollaan ja sanallaan. Näin Hyvä paimen lohduttaa laumaansa kutsumiensa paimenten kautta. Ottakaamme heidän sanansa itse Kristuksen sanana. Hepr.13:20-21: Mutta rauhan Jumala, joka on kuolleista nostanut hänet, joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen, hän tehköön teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään, voidaksenne toteuttaa hänen tahtonsa, ja vaikuttakoon teissä sen, mikä on hänelle otollista, Jeesuksen Kristuksen kautta; hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti! Aamen.

Esa Yli-Vainio

Tue Sudan lähetystä

Sudankyltti1 

Lähetyskohteemme on Sleyn Sudan-lähetys 
Lahjoitukset lähetystilille 
IBAN: FI26 5732 7420 0588 19
BIC: OKOYFIHH ja viite 2286
MobilePay 89883