Tervetuloa Seurakuntaliiton Sivustoon

"Suomen evankelisluterilainen seurakuntaliitto on yksi Suomen luterilaisista kirkkokunnista ja se perustettiin jo 1920-luvulla. Jäsenseurakuntia ovat Helsinki, Karstula, Tampere, Marttila ja Veteli. Toimintaa on myös muualla kotimaassa. Raamattu on auktoriteetti, johon ankkuroimme julistuksemme, toimintamme sekä pitäydymme opissamme ja teologisissa perusteluissamme."

Yksinkertaisia kysymyksiä

Onko Jumala olemassa?
Onko Raamattu Jumalan sana?

Raamatun ilmoituksen totena pitäminen tai sen valheeksi väittäminen ovat kumpikin uskon asioita. Sen edemmäksi ei yhdelläkään ihmiskuntaan kuuluvalla ole edellytyksiä eikä välineitä päästä.

Ne ihmiset, jotka uskovat itsensä ja tahtonsa Raamatussa ilmoittaneeseen persoonalliseen Jumalaan, uskovat silloin häneen Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. He uskovat häneen Luojana, elämän antajana ja ylläpitäjänä, jonka käsissä on myös elinpäiviemme määrä. Ja heidän uskonsa tärkein ydinasia, uskon kohde ja keskus on ihmiseksi tullut Jumalan Poika, Jeesus Kristus. Hänen uhrikuolemassaan, sovitusveressään koko ihmiskunnalle valmistamasta syntien anteeksiantamuksesta he uskovat oman osallisuutensa. Koska he jo Jeesuksen asettamassa kasteessa ovat saaneet lahjaksi Jumalan lapsen täydet oikeudet, he tietävät olevansa matkalla kohti taivaan kotia. Siksi he voivat elää elämänsä turvallisin mielin, jopa elämän olosuhteista riippumatta.

Tästä uskovien joukosta Raamattu käyttää yhteistä nimitystä Herran seurakunta. Siitä käytetään yleisesti myös nimitystä Kristuksen kirkko.

Uskonasiat ovat perimmiltään sydämen tasolla olevia. Siksi ne ovat ensiksi vain Jumalan ja ihmisen välisiä: lopultakin vain Jumala näkee ihmisen sydämeen. Mutta Raamatun mukaan sydämen usko ei voi jäädä kokonaan piiloon, vaan se etsii ilmaisutapojaan uskovien yhteyden, lähimmäisen rakastamisen ja erityisesti evankeliumin hyvän sanoman välittämisen puitteissa. Kristuksen kirkko on olemassa, jotta sanoma Jeesuksesta ja lunastuksesta leviäisi. Eikä kristitty voi olla hiljaa myöskään silloin, kun yhteiskunnallisessa keskustelussa ja lainsäädännössä Elämän Herran sana täysin sivuutetaan. Se tie on tuhon tie. Jumalan tie – Jeesus – on elämän tie.

Jos yksinkertaisiin kysymyksiin ei kyetä antamaan selkeitä vastauksia, miten silloin voidaan monimutkaisia asioita edes pohtia? Kumpi perustus sinun vastaustesi takaa löytyy: pienten ihmisten koko ajan päivittyvät mielipiteet vai Iankaikkisen, Kaikkivaltiaan Jumalan, läpi historian kestäväksi osoittautunut Sana?

Seppo Salo
Pääkirjoitus, Seurakuntalehti 1-2015

Tue Sudan lähetystä

MobilePay 89883

Ala kuukausilahjoittajaksi

Toimintar 280X78

Taloutemme on täysin vapaaehtoisten lahjoitusten varassa, tarvitsemme säännöllisen tukesi!
Seurakuntaliiton tilinumero:
Kirjamyynti = 2244, MobilePay 72600
Sanajulistus = viite 2888, MobilePay 23891
Leiri-, lapsi- ja nuorisotyö = viite 2668, MobilePay 48760

Seurakuntalehti = viitenumero laskusta tai
itsemaksuna tilaajan / tukitilaajan asiakasnumero - viite

Sanaa pyhäpäivääsi

esa p

Kesäteologina toiminut Esa Yli-Vainio aloitti lokakuun alussa työn Seurakuntaliiton palveluksessa.
Esa toimii Seurakuntaliiton teologina ja aluksi määräaikaisena.

Esa haluaa tuoda kirjoituksillaan "Sanaa pyhäpäivääsi, klikkaa tätä linkkiä"

joomla responsive menu free